torstai 14. huhtikuuta 2016

Painonpudotus ja painonhallinta

Painonpudotus ja -hallinta ovat jatkuvasti pinnalla olevia puheenaiheita ja Multakin aika usein kysytään, miten tein sen. Harmi vaan, että ei ollut mitään erikoiskeinoja. Projekti vaati että, piti syödä vähemmän kun kulutti. Länsimaissa nykyään on aika isokin ongelma, miten syödä tarpeeksi vähän kaloreita. Itsellä suuri motivaattori (vaatekoon pinentämisen lisäksi) oli terveys. Haluan elää vielä vanhanakin laadukasta ja onnellista elämää. Uskon, että tie siihen, on pitää itsensä mahdollisimman terveenä ja hyväkuntoisena. 







Liikkuminen on asia, mihin olen joutunut hiljalleen opettelemaan. En lapsena ja nuorena harrastanut mitään aktiivisesti, joten liikuntataustaa ei ollut. En ollut elämäntapaliikkuja ja valitsin aina hissin, portaiden sijasta. Juokseminen oli hyvä laji aloittaa liikkuminen. Ilmaista ja nopeallakin lenkillä tehokas. Liikkumisen voi aloittaa suoraan kotiovelta ja lopettaa siihen ilman siirtymisiä. Oli hienoa huomata pikkuhiljaa kunnon kohentuminen. Ensimmäisellä naistenkympilläni päätin, että jaksan juosta sen vielä viisikymppisenäkin. Innoitus tuli lapsuudenystävän reilu viisikymppiseltä äidiltä, joka rintasyövästä toivuttuaan juoksi lenkin lähes yhtä nopeasti, kuin itse alle kolmekymppisenä. Juokseminen ei todellakaan ole kaikkien juttu. Tiesittekö, että 10km kävely kuluttaa yhtä paljon kaloreita kuin, 10km juoksu? Aikaa toki kuluu enemmän ja juoksu on lihaksille ja sydämelle raskaampaa ja kohottaa kuntoa enemmän. Nykyään olen käynyt enemmän kävelylenkeillä ja salilla, kun juoksemassa. Juokseminen on nivelille ja polville raskasta.








Liikkumisesta tulee itsetyytyväinen ja aikaansaanut olo. Liikkumisen jälkeen on helpompi syödä terveellisesti, koska haluaa kaiken hyödyn. Terveellisesti syöminen vaati itselläni aika paljon opiskelua. Luovuimme koko perheellä arkiruoassa ns. huonoista hiilareista. Pastat, riisit ja leivät vahdoimme kuitupitoiseen täysjyvään. Valkoinen pasta esimerkiksi, on ihan ravintoköyhää ja turhaa energiaa ja helposti korvattavissa terveellisemmin. Meillä suositaan Torinon kauramakaronia joka keittyy 5min ja on kuitenkin vaaleata ja kuitupitoista. Ruis- ja kauraleivät ovat kuitupitoisia, joten voi syödä sekä tummaa että vaaleaa leipää. Itselleni lisäsin hurjasti kasviksia. Laiskuuksissani aiemmin saatoin laittaa ison makaroonilaatikkokasan viereen pari kurkkusiivua. Vaikka kyllä tiesin, että puolet pitäisi olla kasviksia. Iso opettelu oli myös siinä, miltä lautasen kuului näyttää. Jauhelihat 10% rasvaa, kana maustamatonta, juustot 17% jne ovat meillä arkivalintoja. Itse syön lähes aina aamupalaksi puuroa, raejuustoa ja marjoja.








En kuitenkaan ole täysin luopunut mistään. Haluan herkutellakin. Uskon, että kun syö terveellisesti 80% ei ole merkitystä mitä loput 20% syö. 




Toppi: H&M, Housut: Ellos, Kengät: niin vanhat etten muista :D






Painonhallinta on onnistunut nyt parisen vuotta ja siitä on superiolo :)!


Käykää siellä katsomassa myös mun ottamia upeita kuvia ja lukemassa hauskoja juttuja!

2 kommenttia:

  1. Näytät kyllä tosi hyvältä ja hauskoja kuvia! Tuo arkisyömisen muutos on se merkittävin juttu, meillä vain nirsot koululaiset ei suostu syömään kuin tavis riisiä, makaronia ym mutta mulla onkin sitten omat ruoat tai jätän hiilarit väliin. Laihdutus on haasteellista mutta vielä haastavampaa on painonhallinta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maikku <3. Meillä on sen verran pienenpiä ollut lapset, että on ollut vaan pakko tottua uusiin juttuihin :D.

      Poista