perjantai 15. huhtikuuta 2016

Tasapainoilu

Tavallaan painonhallinnan ja laihdutuksen periaatteet ovat yksinketaisia, vaikeampaa on kontrolloida itseään ja ajatella objektiivisesti omaa tilannettaan. Tuntuu, että nainen on olento joka aina löytäisi itsestään paranneltavaa. Monesti kuuluu, että jos vain saisin tämän makkaran tästä pois, olisin tyytyväinen. Näin se ei kuitenkaan ole. Aina löytyy uusia muka epäkohtia. Someaikana luulemme tietävämme muiden elämästä vaikka mitä ja netti on täynnä toinen toistaan upempia (muokattuja) kuvia. Katsotaan ammattimallien, kuvia jotka syövät ja treenaavat ammattiurheilijan tavoin ja ajatellaan, tuolta haluaisin näyttää.

Itsellä tällä matkalla on ollut kausia milloin tervellisyyden tavoittelu on mennyt liiallisuuksiin. Muistan esimerkiksi kahvilassa juoneeni tavallista kahvia cafe latten sijaan, koska siinä on vähemmän kaloreita. Oikeasti olisin halunnut latten ja muuten terveellinen ruokavalio kestää latten silloin tällöin. Ruuassakin pyrin liikaa tervellisyyteen ja paino laski hetkeksi liikaa. Tajusin pian, että en halua laihtua enää ja piti miettiä miten saisi painon sopivaksi, ilman älytöntä possuiluakaan. Pienellä hellittämisellä paino onneksi normaalisoitui. En ollut tietoisesti halunnut laihduttaa enää ja omaa tilannetta ei ollut kovin helppo katsella ulkopuolelta. 

Pidän suosituksista. Tässä pari kuvaa, jotka omasta mielestäni ovat sellaista keskitietä, mihin suuntaan olisi hyvä pyrkiä.







Kuvat: Netistä



Liikunta on toinen asia missä, monella menee helposti överiin. Tuntuu, että kaikki muut liikkuvat paljon enemmän ja tulee muutenkin vertailtua muihin. Itselläkin on todella paljon liikkuvia kavereita ja monesti tuntuu, etten harrasta tarpeeksi liikuntaa. Vaikka tosiasiassa liikun ihan sopivasti ja moneen verrattuna ihan paljonkin. Vertailu on monesti huono asia. Toki on positiivista haluta kehittyä mutta kaikki ihmiset ovat erilaisia. Kaikilla on erimalliset vartalot ja tilanteet ylipäätään. Liikkumisessa ei ole vain kahta vaihtoehtoa, joko ei yhtään tai ainakin 5 kertaa viikossa. Joskus kun ehtii ja jaksaa, kannattaa liikkua enemmän. Tosinaan kun ei vaan kerkeä, pärjää vähemmälläkin. Nukkuminen ja lepo on myös hyvin tärkeää.

Talvella oli kiireisempää ja raskaampaa aikaa ylipäätään. Liikkuminen jäi vähemmälle ja ruoka oli usein epäterveellistä. Sekin tuntuu kurjalle mutta turha ruoskia itseään liikaa. Harvan elämä on tasaista ja ei kuulu ollakaan. Silloin tehdään, kun siihen on aikaa ja energiaa. Näin keväällä on ihana lähteä ulkoilemaan ja aurinko saa iloiseksi.






Kuva: Noora

1 kommentti:

  1. Tosi kivasti kirjotettu ja oikeita, tärkeitä pointteja!Itseäni motivoi ainostaan hyvä olo itseni kanssa, omiin vaatteisiin mahtuminen puristamatta ja mieluisa peilikuva, enää tässä iässä ei niin välitä miltä Pitäisi näyttää :)) Some ja kuvankäsittelyt on todella pelottavia tässä mielessä, etenkin nuorien tyttöjen oma kuva voi hyvinkin vääristyä :(

    VastaaPoista